Slobodnejší jednotlivec - slobodnejšia cirkev

Autor: Daniel Krajcer | 2.2.2012 o 9:15 | Karma článku: 16,34 | Prečítané:  4329x

Vo februári 2011  som pozval predstaviteľov cirkví  a náboženských spoločností na stretnutie na hrad Červený Kameň, kde sme otvorili diskusiu o financovaní cirkví. Tak, ako to je v programovom vyhlásení vlády, mojim cieľom bolo otvoriť diskusiu, ktorej sa každá doterajšia porevolučná vládla  z rôznych dôvodov obávala.

Asignačný model financovania cirkví

 

Po roku som mal záujem posunúť diskusiu o krok ďalej, teda tak, aby mala zmysel. Koncom januára som predstavil jednu z možností, ako je možné zmeniť financovanie cirkví a náboženských spoločností.  Predstavil som asignačný model financovania cirkví, vďaka ktorému sa každý daňovník rozhodne, komu poukáže 1% z daňového základu (v roku 2010 predstavovalo 1% z daňového základu čiastku 77 mil. eur).  Najväčšou výhodou asignačného modelu je skutočnosť, že každý občan môže slobodne a nezávisle rozhodnúť o využití  časti svojej dane z príjmu. Daňovník sa môže rozhodnúť, či bude asignovať v prospech jednej z 18 registrovaných cirkví a náboženských spoločností alebo niektorej organizácii v rámci tretieho sektora, prípadne môže toto 1% prerozdeliť medzi niekoľko subjektov. Ak občan asignovať nebude, finančné prostriedky sa  použijú na obnovu kultúrneho dedičstva

 

Viac peňazí pre občiansku spoločnosť a na kultúrne dedičstvo

 

Tento model umožňuje získať viac finančných prostriedkov na trvalé financovanie obnovy kultúrneho dedičstva bez ohľadu na to, či ide o sakrálne pamiatky alebo iné. Model zároveň zohľadňuje aj ostatné výdavky cirkví, ktoré súvisia s ich všeobecne akceptovanou verejnoprospešnou činnosťou (cirkevné školstvo, charitatívne a zdravotnícke inštitúcie, pôsobenie duchovných v armáde a justícii), kde by si štát ponechal finančnú spoluzodpovednosť. Dôležitým momentom je aj väčšia adresnosť a priama spoluzodpovednosť veriacich nad finančným zabezpečením vlastnej cirkvi. Pre cirkvi je to možnosť nadviazať bližší vzťah s jednotlivými veriacimi a podporovateľmi. 

 

Daňové zaťaženie občanov sa nezvýši

 

Navrhol som zároveň 10. ročné prechodné obdobie, počas ktorého bude štát vyrovnávať úroveň dotácie pre cirkvi z roka 2011 a to postupným poklesom tohto vyrovnávania. Povinná asignácia nebude znamenať pokles čistej mzdy daňovníka tak, ako by to bolo v prípade zavedenia cirkevnej dane. Nepôjde o zvyšovanie daňového zaťaženia obyvateľov, ale len poukázanie (asignovanie) dane, ktorá by aj tak musela byť zaplatená štátu.  Asignovaný objem financií by bol riešený iba zo štátnej časti dani z príjmu FO a výška odvádzanej dane pre samosprávy zostane zachovaná. 

 

Komunistická legislatíva

 

Legislatíva, ktorá upravuje tieto vzťahy vychádza ešte z roku 1949 a už nevyhovuje spoločenským zmenám po roku 1989 ani z materiálnych ani z etických dôvodov. Oceňujem všeobecný prínos cirkví v duchovnej a etickej oblasti pre spoločnosť, ale aj ich prínos na spolupodieľaní sa na ochrane a obnove nášho spoločného kultúrneho dedičstva. To nám však nebráni diskutovať o zmene financovania cirkvi,  jej odluke od štátu a pokúsiť sa túto zmenu aj presadiť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.


Už ste čítali?