reklama

Uzavretý kruh slovenskej kultúry

Začnem tak, ako by to málokto očakával: Svojmu nástupcovi prajem veľa úspechov v práci, pretože želám úspech slovenskej kultúre. Myslím to úprimne a úprimne som pristupoval aj k vedeniu tohto rezortu počas uplynulých 20 mesiacov. Moja skúsenosť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Kultúra nie je zvyknutá na manažérsky prístup

Rezort kultúry nie je zvyknutý na manažérsky prístup. Od nástupu do funkcie ministra som presadzoval manažovanie v oblasti kultúry, bol to pomerne ťažký zápas. Úradníci a zrejme aj ministri, sú zvyknutí na dlhotrvajúce diskusie, stretnutia, váhania s často nejasným koncom. K riadeniu rezortu som pristupoval ako manažér - teda naopak - máme riešenie, musíme ho rýchlo a razantne presadiť. V mnohých prípadoch sa mi to podarilo. Napríklad pri vzniku RTVS. Mal som víziu a predstavu ako riešiť verejnoprávné média. Zvolali sme pracovnú skupinu, stretla sa tri krát, na jej závere bol vznik zákona o novej inštitúcii. Bol som kritizovaný za to, že vznikla rýchlo...dnes vravím...našťastie. Život mi dal za pravdu. Nebyť mojej razancie, verejnoprávne médiá sa dnes potácajú v dlhoch, v prípade STV je otázne, či by, pod hrozbou exekúcií, ešte vôbec existovala. Moji predchodcovia všetko plánovali, nechali vypracovať miliónové štúdie, niektorí mali na vládnutie 4 roky a výsledok - po uši zadlžená STV.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dynamický postup v riešení problémov

Razantne som pristupoval aj k ďalším projektom - digitalizácia kultúrneho dedičstva - ako najväčší projekt slovenskej kultúry, ktorý predstavuje investíciu vo výške viac ako 200 miliónov eur - poputujú do slovenskej kultúry, nie do zahraničia. Európske hlavné mesto kultúry Košice 2013 - projekt, ktorý trestuhodne meškal, podarilo sa nám uskutočniť všetky kroky k tomu, aby Košice boli úspešné, pretože tak bude úspešné Slovensko. Našťastie súčasné vedenie Košíc a Košického samosprávneho kraja malo rovnakú filozofiu - neberieme do úvahy politické tričká - ide nám o projekt a o úspech Slovenska. Dynamiku som zaviedol aj do Dotačného systému, je začiatok apríla, zmluvy sa už podpisujú tak, aby sa v apríli mohli začať čerpať finančné prostriedky na jednotlivé projekty. Kultúrne poukazy boli na školách do konca februára za menej ako polovičnú cenu, vďaka elektronickej aukcii. Razantne som pristupoval aj k zabezpečeniu finančných prostriedkov pre rezort kultúry - na rok 2012 je o 8 % financií viac, ako vlani, konečne po takmer 10 rokoch sa môže začať rekonštrukcia Slovenskej národnej galérie. Po Redute pribudne ďalší zrekonštruovaný objekt erbovej inštitúcie- súčasť slovenského kultúrneho dedičstva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Získajú hrady a ďalšie objekty kultúrneho dedičstva

Netajím sa tým, že je to moja srdcová záležitosť. Takmer polovica slovenských stredovekých pevnostných hradov sa bude obnovovať v tomto roku (aj s pomocou nezamestnaných, ale nielen), pretože sme našli spôsob ako čerpať finančné prostriedky z viacerých zdrojov. Nielen hrady v tomto roku získajú. Vďaka vyššiemu rozpočtu sa podarilo o 5 miliónov eur zvýšiť financie v Dotačnom systéme MK SR na podporu neštátnej kultúry. Za pozornosť určite stojí aj skutočnosť, že som nemal obavy začať diskusiu o takej kontroverznej téme, akou je odluka cirkvi od štátu a navrhol som aj spôsob financovania formou asignačného modelu (každý určí, kam pôjde 1% z jeho daňového základu). Takto by som mohlo pokračovať ďalej - zmena tlačového zákona, jazykového zákona, digitalizácia kín, vznik Danubiany, pripravený ideový zámer Hurbanových kasární aj so spôsobom financovania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uzavretý kruh slovenskej kultúry

Celkom na záver poznámka smerom k umeleckej a kultúrnej obci. Umenie a kultúra je o tvorivosti, nápadoch a individualitách. V takomto prostredí je mimoriadne ťažké získať podporu celej umeleckej verejnosti. Tí, ktorí sú vo svojich záujmoch uspokojení, mlčia, tí ktorí nie sú, protestujú a niekedy pripravujú doslova akési križiacke ťaženie. Nesnažím sa o to vyhovieť každému, ale snažil som sa o to, vyhovieť postupne tým, ktorí navrhujú pre slovenskú kultúru dobré riešenia a projekty. Nemuselo by to však fungovať tak, že ak nedostaneme my, čo chceme (napr. Kunsthalle v Dome umenia), tak nedostanú ani tí druhí (podporovatelia projektu Danubiana,). Kým sa nezbavíme toho nášho „národného - keď mne zdochne koza, nech zdochne aj susedovi", stále sa budeme točiť v uzavretom kruhu. Mal som snahu z tohto kruhu vystúpiť ako manažér so skúsenosťami z privátnej sféry. Budúcnosť ukáže, či slovenská kultúra je na takýto spôsob pripravená.

Daniel Krajcer

Daniel Krajcer

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  67x

Ex-minister kultúry. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu